Leluautojen konservointia

Meille tulee työstettäväksi paljon esineitä joilla on tunnearvoa. Erityisesti vanhat lelut ovat monille hyvinkin tärkeitä. Niihin liittyy rakkaita muistoja ja ne halutaan säilyttää hyvässä kunnossa. Sainkin syksyllä Tarun kanssa joukon leluautoja konservoitavaksi.

Kahdesta autosta puuttui niiden ulkonäölle olennaisia osia. Varaosia autoihin ei kuitenkaan ollut saatavilla. Tälläisissä tapauksissa konservaattori ei korvaa osia millä tahansa osalla, vaan selvittää minkälainen osa on alunperin ollut. Onneksi autoista löytyi paljon kuvia, joista selvisi minkälaisia osat olivat. Materiaalit valittiin niin, että ne vastaavat mahdollisimman paljon alkuperäistä ja niitä voidaan helposti muokata.

Schuco akustico 2002 -mallisesta autosta puuttui tuulilasi. Tilalle haluttiin tehdä alkuperäisen kaltainen osa. Tuulilasin materiaaliksi valittiin läpinäkyvä akryylilevy. Ensin auton etuosasta otettiin malli profiilikammalla. Kamman avulla piirrettiin kaava tuulilasin leikkausta varten. Kaava jäljennettiin levyyn, ja levy leikattiin haluttuun muotoon. Lopuksi tuulilasin reunat vielä hiottiin, jotta se saatiin istumaan täydellisesti paikallaan.

tuulilasi_ennenSchuco akustico 2002 -auto ilman tuulilasia.

tuulilasi_muodonottaminenProfiilikampa on hyvä väline muotojen toistamiseen.

tuulilasti_muodonpiirtokammastapaperiinMuodon piirtäminen paperille.

tuulilasi_paperikaavantestaus Kaavaa sovitettiin autoon, jotta se on varmasti oikean muotoinen.

tuulilasi_1muodonpiirtopleksiin

tuulilasi_muodonpiirtopleksiinMuodon piirtäminen pleksiin kaavan avulla.

tuulilasi_valmislaheltaValmis tuulilasi paikoillaan.

tuulilasi_jalkeen

Metallisen punaisen Dux veritas -merkkisen auton pinta ei ollut enää entisensä, vaan siitä puuttui useita pieniä paloja. Alkuperäistä pintaa oli paljon jäljellä ja se haluttiin säilyttää. Siksi ainoastaan maalipinnan puutoskohdat maalattiin samalla värillä kuin auton muu pinta. Silloin puutoskohdat eivät häiritse silmää ja alkuperäinen pinta saadaan säilytettyä. Konservaattori pyrkii säästämään alkuperäisiä materiaaleja mahdollisimman paljon, jos se vain on mahdollista.

ennenpunautoDux veritas -auto ennen konservointia.

laharipunasesta

Auton kori oli irti auton alaosasta, ja se piti kiinnittää. Osia toisissaan kiinni pitäneet alkuperäiset ruuvit olivat hävinneet. Uusien ruuvien löytäminen ei kuitenkaan ollut aivan helppoa. Vastaavista autoista löytyi paljon kuvia, joiden perusteella ruuvien ulkonäkö saatiin selville. Ruuvit olivat niin pienikokoisia, että sopivia ei rautakaupan valikoimissa ollut. Oikeannäköiset ruuvit löytyivät pienoismalliliikkeestä. Ruuvit olivat liian pienet auton alustan metallissa oleviin reikiin eivätkä ne pitäneet koria tukevasti paikoillaan. Ratkaisu ongelmaan kuitenkin löytyi: Auton alustaan liimattiin ohuet puunpalaset, joihin ruuvit ruuvattiin. Tällöin auto voidaan tarvittaessa avata, kuten on ollut tarkoituskin.

punaauto_puujaruuvitPuuosa on kiinnitetty alustaan ja ruuvit odottavat paikoilleen kiinnittämistä.

punaauto_teippiruuvinreissaMaalipinta suojattiin teipillä ruuvauksen ajaksi, jotta pinta ei naarmuunnu.

veritasjalkeenAuto konservoituna.

 

Päivitys 8.11.2017. Esinekonservointipalveluja meillä tarjoavat nykyään esinekonservaattorit Sini Oksanen ja Veli-Matti Mursu.

Esinekonservaattori Sini Oksanen

E-mail:   konservointikide@gmail.com

Puhelin: 0442409205

 

Esinekonservaattori Veli-Matti Mursu

E-mail:  konservointipalvelu.krakelyyri@gmail.com

Puhelin: 0442416155

Tagit: , , , ,