Salaisuus pinnan alla

Maalaustaiteen konservaattorit ja entisöijät ovat viime viikkoina olleet normaalia enemmän uutisotsikoissa sekä hyvässä että pahassa.  Kuvat iäkkään espanjalaisnaisen epäonnistuneesta yrityksestä ehostaa vaurioitunutta Kristus-freskoa levisivät mediassa kulovalkean tavoin herättäen sekä huvittuneisuutta että pahennusta. Ateneumin taidemuseosta tuli kotimainen konservointiuutinen, kun Helene Schjerfbeckin maisemamaalauksen alta paljastui toinen, aiemmin tuntematon teos.

Kristus-freskon entisöinti on saanut suurta julkisuutta, mutta se ei taatusti ole ainoa laatuaan. Konservaattorit törmäävät työssään jatkuvasti tapauksiin, joissa innokas entisöijä on jättänyt oman taiteellisen kädenjälkensä jonkun toisen luomukseen.  Varsinkin hyvin vanhoihin maalauksiin on yleensä vaurioitumisen seurauksena ehtinyt kertyä lukuisia uusia maalikerroksia. Alkuperäistä maalipintaa saattaa olla jäljellä vain nimeksi.

Kuvalähde: The Telegraph

Monesti amatöörientisöijän hyvänä tarkoituksena, kuten Espanjan tapauksessakin, on ollut peittää jokin vaurio maalipinnassa. Oikean värisävyn tai muodon aikaansaaminen saattaa kuitenkin osoittautua yllättävän vaikeaksi. Tämän seurauksena entisöijä hieman häivyttää omaa restaurointiaan alkuperäisen ehjän maalipinnan päälle, jolloin pienen vauriokohdan restauroinnista tuleekin vahingossa laaja päällemaalaus. Vanhojen tökeröiden päällemaalausten poistaminen alkuperäisen maalipinnan päältä on aikaa vievää puuhaa ja valitettavasti konservaattorin arkea. Sen vuoksi kehotamme jättämään pensselit laatikkoon ja tuomaan vaurioituneet maalaukset ammattitaitoisen konservaattorin käsiin.

Ateneumin taidemuseon tapaus taas osoittaa, mitä hyvää voidaan saada aikaan tutkimalla maalauksia tarkasti. Infrapuna- ja röntgenkuvauksella voidaan nähdä maalikerrosten alle. Joskus maalaus voi kätkeä alleen jopa toisen maalauksen. Useimmissa tapauksissa taiteilija on muuttanut jollain tavoin maalauksen alkuperäistä asetelmaa tai maalannut kokonaan uusiksi vanhan teoksensa päälle. Tässä tapauksessa Helene Schjerfbeck oli kaikeksi onneksi ottanut uuden kankaan käyttöönsä ja ainoastaan ommellut uuden maalauksen vanhan päälle. Nämä ovat konservaattorin ”CSI-hetkiä” parhaimmillaan!

Kuvalähde: YLE

Kuvalähde: Ateneum

Esimerkkinä tällaisesta ”CSI-hetkestä” oli myös Annan opinnäytetyönään tutkimasta ja konservoimasta Amos Andersonin taidemuseon kokoelmiin kuuluvasta maalauksesta löytynyt kuva-aiheeseen tehty muutos. Röntgenkuvassa taustalla, mieshahmon pään yläpuolella on hahmotettavissa ikkuna, josta näkyy kirkkomainen rakennus kupoleineen ja päätykolmioineen. Jossain maalauksen historian vaiheessa se on syystä tai toisesta maalattu peittoon. Todistusaineistoa ei ole kuitenkaan kokonaan onnistuttu hävittämään!

Tässä tekstissä käsitellyt uutiset:
YLE: Luvaton entisöinti tuhosi vanhan freskon Espanjassa
YLE: Tuntematon Schjerfbeck löytyi toisen maalauksen alta

Tagit: , , , ,