Sumusta auringonpaisteeseen – merimaiseman puhdistuminen

Ajan myötä öljymaalausten pinnalle kertyy pölyä ja likaa, jolloin värisävyt muuttuvat tunkkaisiksi ja kuva-aihetta voi olla jopa vaikea erottaa. Usein likakerros on niin tasainen, että sen paksuuden huomaa vasta, kun teosta aletaan puhdistaa. Lika kerää kosteutta teoksen pinnalle, mikä nopeuttaa materiaalien ikääntymistä. Muotoja ja värisävyjä saattaa joskus vääristää myös maalauksen pinnalla oleva kellastunut lakkakerros.

Työhuoneellemme tuli saksalaissyntyisen taiteilijan Adolf Bockin maalaus Englannin kanaali vuodelta 1932. Adolf Bock (1890-1968) on tunnettu merimaalauksen mestarina. Hän ikuisti pohjoista merta luoden historiallisia dokumentteja laivoista, kauppamerenkulusta, rahti- ja matkustajaliikenteestä, merisodankäynnistä ja huvipurjehduksesta. Taiteilija maalasi Suomessa lähes 20 vuoden ajan, minkä ansiosta monissa yksityiskodeissa ja kokoelmissa on hänen teoksiaan. Radiotoimittaja Raimo Häyrinen esitteli taannoin Helsingin Sanomissa taidekokoelmaansa, johon kuuluu muun muassa kymmeniä Adolf Bockin teoksia.

Maalaus ennen konservointia.

Bockin maalauksen pinnalla oli paksu likakerros ja sen koko yläreuna oli kärsinyt vesivaurioista. Vesi oli valunut pitkin maalauksen likaista pintaa aiheuttaen kellertäviä valumajälkiä ja roiskeita. Maalauksen pinnalla oli myös ruskeita tahroja, jotka osoittautuivat roiskeisiin tarttuneeksi pakkauspaperiksi. Lian kellertävä sävy ja haju paljastivat, että kyseessä oli nikotiinilika. Sisätiloissa tupakoiminen oli aiemmin yleistä, jolloin myös maalaukset saivat osansa seinille tuprunneesta savusta ja nikotiinista. Myös pienet tummanruskeat kärpäsenlikapilkut, joita oli teoksen pinnalla rykelminä siellä täällä, ovat hyvin yleisiä tahroja maalauksissa.

Valumiajälkiä ja tahroja maalauksen pinnassa.

Maalauksen puhdistaminen vaatii ammattitaitoa ja ymmärrystä materiaalien käyttäytymisestä. Öljymaalaukset koostuvat useista kerroksista ja niissä on käytetty paljon erilaisia materiaaleja, jotka reagoivat eri tavalla kosteuteen ja liuottimiin. Esimerkiksi liian kosteuden käyttäminen maalauksen puhdistuksessa voi saada maalauskankaan kutistumaan, jolloin pohjustus- ja maalikerrokset saattavat hilseillä irti kankaasta. Väärät liuottimet voivat pehmentää maalikerroksia tai irrottaa maalia aiheuttaen peruuttamatonta vauriota teokselle. Myöskään kaupoissa myytäviä taulun puhdistusaineita ei kannata kokeilla maalauksiin.

Muutos oli huomattava, kun Adolf Bockin maalaus puhdistettiin. Likakerroksen aikaansaama aavemaisen utuinen tunnelma muuttui raikkaaksi auringon valoksi. Myös paperitahrat ja kärpäsenlikapilkut puhdistuivat. Samean lian alta paljastui kiiltävä lakkakerros. Kaikeksi onneksi vesivaurio ei ollut vahingoittanut maalausta pahasti, vaan maalikerrokset ja lakkapinta ovat hyväkuntoisia.

Maalauksessa puhdistuksen aikana näkyvä likaraja.

Maalauksen puhdistusta.

Myös taulun kehyksestä oli irronnut muutamia koristeornamentin paloja. Puuttuvat koristeosat muotoiltiin uudelleen ja restauroitiin huomaamattomiksi. Heleäsävyistä maalausta kauniissa kehyksessään on taas ilo katsella.

Kehyksen kulma ennen ja jälkeen konservoinnin.

Teos konservoinnin jälkeen.

 

Lähteitä:

Klinge, Matti ym. 2000. Taide ja meri – Itämeren merimaalareita. Konst och hav – Östersjöns marinmålare. Helsinki: John Nurmisen säätiö.

Peltomaa, Tuija 2010. Adolf Bock – Merimaalari/Marinmålaren. Helsinki: John Nurmisen säätiö.

 

Tagit: , , ,