Porvoolainen taffelipiano

Polvimallinen taffelipiano on Henrik Blomqvistin soitintehtaan Porvoossa 1820-luvulla valmistama. Pianossa on mahonkiviilutus ja se on lakattu kiiltäväksi. Sen koristeellisin osa on koskettimiston ympärille tehty visakoivuintarsia sekä sen keskiössä oleva messinkikehyksinen nimikyltti. Pianossa on useita materiaaleja, kuten puu, tekstiili, luu ja metallit.

Säilytys kylmässä tilassa vaihtelevissa olosuhteissa oli saanut pianon rungon vääntymään päädyistään kierteelle. Tämän myötä puuosiin oli tullut halkeamia, liitoksiin rakoja ja viilutus oli monin paikoin irti. Ulkopinnoilla kosteusvaihtelut ilmenivät lakkapinnan hilseilynä.

Lukko ja osa koskettimien luista olivat kadonneet. Pinnat olivat kolhiintuneet, likaiset ja pölyiset. Lisäksi liiallinen kosteus oli saanut homeen kasvamaan pinnoilla.

Kannen ulkopintojen lakat oli korvattu modernilla lakalla, joka sai liian vaalean sävynsä vuoksi pianon ulkoasun näyttämään kirjavalta. Kansilevyjen halkeamia sekä koskettimien luita oli liimattu huolimattomasti modernilla PVAc-liimalla. Oikea etujalka oli haljennut ja liimattu uudelleen. Etujalkojen pyörät oli vaihdettu alkuperäistä korkeampiin pyöriin, minkä myötä jalkojen alapäistä oli krouvisti veistetty puuta pois. Muuten piano oli alkuperäisessä 1820-luvun asussaan.

Pinnat puhdistettiin homeesta, pölystä ja irtoliasta. Halkeamat, viilutus ja irtonaiset kosketinluut liimattiin takaisin paikoilleen. Vanhoja pianojen kosketinluita muotoiltiin kosketinpuihin sopiviksi ja mahongista veistettiin korvaavat osat puuttuvien tilalle. Avainkilven toinen sivu täydennettiin eebenpuulla.

Kannen ulkopinnoista poistettiin moderni lakka, minkä jälkeen niihin rakennettiin vanhoin menetelmin kiiltävä lakkaus. Rungon ulkosivujen likakerroksen alta esille saatu himmentynyt lakkapinta elvytettiin kiiltäväksi uudella lakalla.

Asiakkaan toiveesta huonokuntoisten etujalkojen tilalle sorvautettiin uudet jalat. Kiertynyttä runkoa tasapainotettiin irrallisilla palikoilla ja lukko korvattiin alkuperäisen tyyppisellä lukolla.

Kannen saranointi vaati lopuksi muokkausta, sillä vanhat ruuvit oli ruuvattu paikoitellen vinoon ja rungon elämisen takia kannen kiinnitys vanhoihin reikiin ei enää onnistunut.

 

Taffelipianon taustatutkimuksesta ja konservoinnista on kirjoitettu myös Konservointikillan blogissa.

Ota yhteyttä
Kiinnostuitko palveluistamme? Vastaamme kysymyksiinne mielellämme!
info@konservointikilta.fi Tarkemmat yhteystietomme >
Kontakta oss

info@konservointikilta.fi

Målerikonservator Anna Lehikoinen
044 023 0654

Contact us

info@konservointikilta.fi

Paintings conservator Anna Lehikoinen
044 023 0654

Konservointikilta
Sorvaajankatu 9 A
00880 Helsinki
Y-tunnus: 2493742-0

Maalaustaiteen konservaattori
Anna Lehikoinen
044 023 0654
anna@konservointikilta.fi

Maalaustaiteen konservaattori
Kaisa Kannus
044 024 0654
kaisa@konservointikilta.fi

Anna
Maalaustaiteen konservaattori (AMK)
Lue lisää >
Kaisa
Maalaustaiteen konservaattori (AMK)
Lue lisää >
ICOM

E.C.C.O.
Taideteosten konservointi
Konservoimme eri aikakausien taideteoksia, kuten öljyväri- ja akryylimaalauksia sekä maalattuja ja kullattuja puuveistoksia. Tavallisimpia toimenpiteitä ovat hilseilevän maalipinnan kiinnittäminen, repeämien paikkaus, pintalian tai vanhan kellastuneen lakan poistaminen ja lakkapinnan uusiminen. Muita toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi maalauskankaan suoristaminen, vanhojen päällemaalausten poisto, maalinpuutoskohtien kittaus ja restaurointimaalaus.
Kehysten konservointi
Konservoimme myös maalausten ja peilien kehyksiä. Kehyksille tehtäviä toimenpiteitä ovat puuttuvien koristeosien täydentäminen, puutoskohtien ja täydennysten restaurointimaalaus ja rakenteen tukeminen esimerkiksi liitoksia liimaamalla. Kullattujen tai metallilehdellä päällystettyjen kehysten puuttuvaa tai kulunutta pintaa voidaan myös täydentää uudella kultauksella tai metalloinnilla.