Moni työhuoneellamme käynyt on huomannut tämän salaperäistä naista esittävän maalauksen, ja varsinkin siinä olevan ison repeämän. Maalauksen omistaa kollegani Kaisa, ja se on odottanut konservointia jo kolmisen vuotta. Nyt olemme päättäneet että tämä konservaattorin suutarinlapsi laitetaan vihdoin ansaitsemaansa kuntoon! Kerromme täällä blogissa teoksen konservoinnista, ja samaan aikaan Pinxitin taidehistorioitsijat Hanna Ruotsalainen ja Kersti Tainio kertovat sen taidehistoriallisesta tutkimuksesta.

Maalaus kehyksessään

Ennen kuin kävimme maalaukseen käsiksi, tutkimme sitä huolella. Maalauksessa ei ole taiteilijan signeerausta, eikä sen ajoitus tai historia ollut muutenkaan meidän tiedossamme. Maalauksen rakenne ei juuri poikkea tavallisesta perinteisin tekniikoin valmistetusta öljyvärimaalauksesta. Se kooltaan noin 66 x 56 cm, ja maalattu karkealle kankaalle, luultavasti pellavasta tai hampusta tehdylle. Maalauskankaan oikeassa reunassa on hulpio, mitä ei ihan usein näe. Pohdimme tekstiilikonservaattorimme Eveliinan kanssa voisiko kankaan hulpioreunaa tutkimalla päätellä jotain maalauksen ajoituksesta – jos esimerkiksi paljastuisi onko kangas käsin vai teollisesti kudottu, voisi se auttaa teoksen ajoittamisessa. Hulpioreuna on kuitenkin aiempien käsittelyiden takia melko kärsineessä kunnossa. Toisaalta pellavakankaiden tehdaskudonta oli yksi teollisen vallankumouksen varhaisimpia saavutuksia jo 1800-luvun alussa. Niinpä teos saattaa olla varsin iäkäs vaikka maalauskangas olisikin teollisesti kudottu.

Naisen suun ympärillä ja nenänvarressa on vanhoja restaurointeja

Jos katselee maalauksen pintaa ja jättää ison repeämän huomiotta, huomaa epätasaisia, oudon värisiä läiskiä pitkin maalausta. Läiskät ovat väärän värisiksi muuttuneita vanhoja restaurointeja, ja niitä on maalauksessa paljon. Osa restauroinneista on toteutettu varsin kehnosti, ja ne ulottuvat reilusti alkuperäisen maalipinnan päälle.

Osa vanhoista restauroinneista on muuttunut hyvin häiritsevän näköisiksi

Uv-valossa vanhat restauroinnit näkyvät erityisen hyvin. Naishahmon kasvoilla suun ympärillä on laaja restaurointi. Pitkin kaulaa on useita restaurointeja, ja rinnan suuri päällemaalausalue estää näkemästä, missä kaula-aukon linja tarkalleen ottaen menee.

Vanhat restauroinnit erottuvat tummina UV-valossa otetussa kuvassa.

Konservaattori katsoo aina maalauksen taakse, ja syystä. Monet teoksen historiasta kertovat merkit tulevat esiin juuri taustapuolella. Meidän maalauksemme taustapuolelta löytyi useita läiskiä valkoista maalia, jota on luultavasti käytetty vauriokohtien stabiloimiseen. Teoksen alareunassa on pieni tummunut kangaspaikka, ja takaa nähtynä vasemmassa yläkulmassa läiskä punaista ainetta, luultavasti sinetti. Mielenkiintoinen on myös maalauksen kiilakehys, joka vaikuttaa hyvin uudelta. Todennäköisesti se onkin paljon uudempi kuin itse maalaus. Tällaisia jiirikulmaisia kiilakehyksiä myydään taidetarvikeliikkeissä nykyisinkin.

Maalauksen taustapuolella on paljon jälkiä aiemmista käsittelyistä

Maalauksen pingotusreunoilla on rivi tyhjiä, vanhoja naulanreikiä. Ne ovat jälkiä aikaisemmasta pingotuskerrasta. Niiden yläpuolella on maalauksen vasemmalla sivulla pitkä vaakasuuntainen maalinpuutos, joka saattaa olla aikaisempi taitereuna. Jos näin on, olisi maalauksen kuva-alue ollut aikaisemmin kaikilta reunoilta vajaan senttimetrin nykyistä suurempi. Juuri tämän maalauksen kannalta tällä vajaalla sentillä on väliä, sillä kuva-alueen nykyisessä rajauksessa kehyksen reuna peittää näkyvistä tärkeän yksityiskohdan maalauksen yläreunassa: pienen harmaan kolmion, joka rajaa lipun punaisen värialueen ristin muotoiseksi.

Vielä vanhemmasta historiasta kuin naulanreiät kertovat pingotusreunojen paljaassa kankaassa näkyvät kaarikuviot. Nämä pingotuskaaret ovat syntyneet maalauskankaan aivan ensimmäisestä pingotuksen aikana, silloin kun teosta maalannut taiteilija on työstänyt teosta. Saattaa kyllä olla, etteivät pingotuskaaret ole jälkiä aiemmassa kunnostuskäsittelyssä tehdystä muutoksesta, vaan teoksen maalausvaiheesta. Työn valmistuttua taiteilija olisi sitten päättänyt rajata teoksen tarkemmin, ja iskenyt naulat nyt tyhjinä reikinä näkyviin kohtiin.

Reiät ja kankaan kudoksessa näkyvät kaaret pingotusreunoilla kertovat aikaisemmista pingotuskerroista

Palaamme tähän maalaukseen uudelleen täällä lähiviikkoina. Seuraavalla kerralla kerromme vähän enemmän maalauksessa olevista vaurioista ja pääsemme myös aloittamaan sen konservointia. Teoksen konservoinnissa suurimpia haasteita tulee olemaan ison repeämän paikkaamisen lisäksi ikääntyneen lakkakerroksen ja rumien vanhojen restaurointien poistaminen. Pohdimme myös sitä miksi päädyimme juuri näihin toimenpiteisiin. 

Lue myös mitä Pinxitin taidehistorioitsijat saivat selville siitä kuka maalauksen nainen saattaa olla.